Khamis, 7 Mac 2013

Dia ada..

Assalamualaikum w.m.b Alhamdulillah atas limpah kurnia dariNya..masih lagi dipinjamkan nyawa untuk terus  menjalani sisa baki kehidupan, selawat dan salam buat Rasul junjungan serta kaum kerabat.. Alhamdulillah dengan kelapangan yang dikurniakan, diberi kesempatan untuk diri ini mencoret di blog kesayangan ini..

jarang sekali menulis, tapi bila menulis sudah pasti mesti ada sesuatu yang mengetuk di hati tapi apakah???

sejujurnya, masalah yang tidak pernah hilang ialah masalah hati.. posisinya kadang berkurang masalah dan kadang bertambah..lumrahnya manusia, andai ada yang tidak dapat diluah dengan kata, hatilah menjadi "tempat buangannya" tetapi berhati-hati walaupun "masalah" yang dibuang ke hati xdapat dipandang dengan pancaidera namun kesannya boleh memakan jiwa dan amalan kita.. kekotoran diluar mudah dibersihkan, namun andai dalaman yang kotor, kenalah mujahadah untuk menjernihkan semula..

sekadar berkongsi apa yang dirasai sebenarnya, beginilah akibatnya jika hanya memikirkan dunia, lupa yang kita ada Pencipta, Penguasa alam.. walaupun seringkali kita melupaiNya, namun tidak pernah sekali dia meninggalkan kita..didatangkan ujian berbentuk nikmat dan musibah, mengajak kita bersyukur dan pekur seketika.. Dia terus hidup walaupun kita melupaiNya, namun apakah harganya kita, jika menjadi manusia yang tidak tahu untuk bersyukur kepada Tuhannya.. itulah manusia... hati bermasalah mulalah keluh kesah, lupa yang Dia ada, Dia menanti si hamba merintih memohon padaNya.. tapi kita manusia, pendek akal, memikirkan bahawa dunia adalah jalan penyelesaian yang baik, lupa pada yang sentiasa mendengar.. pada yang boleh merubah apa saja mengikut kemahuanNya.. ya Allah andai diriku lupa, peringatilah aku.. peliharalah aku dan sahabat2ku... jasad dan roh, akal dan jiwa agar terbimbing dan sentiasa berada dijalanMu...

jadi kesimpulannya...

1) kawal hati kita, jangan biarkan benda2 "kotor" terlalu banyak masuk ke hati (peringatan untuk diri sendiri)
2) andai di uji bersabarlah dan serahkan kepadaNya
3) ingatlah kita hamba biasa,, maka belajarlah untuk memperbanyakkan syukur dalam diri

insyaAllah beroleh berkat, agak serabut penyusunan ayat, sekadar tulisan bercampur emosi..

Wassalam..

1 ulasan: